mparastgary@yahoo.com
تاریخچه ی پیکسار
استوديوي اين شركت مجهز به كامپيوترهاي پيشرفته بوده و با قابليت هاي خلاقيت و نوآوري اي كه تا به حال در اين زمينه داشته است نسل جديدي از فيلم هاي انيميشني را به دنياي هنر معرفي كرده است. هدف پيكسار با تركيب كردن فن آوري روز و استفاده از هوش و خلاقيت در سطح بين المللي محقق شد. و زيبايي اين دستيابي و تحقق هدف، خلق شخصيت هاي به ياد ماندني ، داستاني بامزه، و جلب نظر مخاطب از همه ي گروه هاي سني بود...
پيكسار در طول فعاليت هايش از كليه كارشناسان و متخصصان انيمشين از سراسر دنيا بهره برده است. گروه فني پيكسار از سال 1986 با يكديگر همكاري مي كنند و در اين زمينه براي گسترش و بهبود فيلم سازي انيميشن به فكر اختراع نرم افزارهاي پيشرفته تري نيز بودند و به اين امر تا كنون دست پيدا كرده اند اما براين باورند كه جاي پيشرفت بيشتري براي آن وجود دارد و به همين جهت در اين زمينه سرمايه گذاري كلاني كرده اند.
پيكسار همچنين در زمينه هاي نمايشنامه ها، امور فني، تصويري و جلوه هاي ويژه فعاليت مي كند و به خاطر كار تصويري شايسته اش در فيلم "رندرمن" در اسكار از او تقدير شده است.
تيم فني پيكسار توسط " جان لسر" برنده جايزه اسكار هدايت مي شود. وي كارگردان و تهيه كننده فيلم هاي كارتوني متعددي مي باشد. با هم آن ها را مرور مي كنيم:
Toy Story (داستان اسباب بازي ها) ، 1995

پيكسار با ارائه " داستان اسباب بازي ها" ، براي اولين بار فيلمي انيميشي با تمام ويژگي هاي كامپيوتري ،به دنيا آورد. اين موفقيت بزرگ براي شركت منجر شد تا كار شبانه روزي آن ها تازه شروع شود و صندوق پستي آن ها پر شد از ستايش ها و انتقادهايي كه از اين موفقيت به دست آورده بودند.
A Bug's Life (زندگي باگ) ، 1998

دومين اثر ماندگار پيكسار، " زندگي باگ " است. فليك ( شخصيتي كارتوني كه تصويرش را مي بينيد)، با صداي "ديو فولي" ،رهبر شجاع مورچه ها است كه عليه ملخ ها شورش و با آن ها مبارزه مي كنند. ظاهري همانند زره پوشان و قهرمانان فيلم هاي واقعي دارد، با بدني ورزيده اما همانند مورچه ، دستياران او يك كرم خاكي چاق به نام همليك وپينه دوز به نام فرانسيز هستند.
Toy Story 2(داستان اسباب بازي ها 2) ، 1999

موفقيت فيلم " داستان اسباب بازي ها" با پيگيري داستان از اين زاويه ادامه مي يابد كه دوستان شخصيت محبوب كارتون "وودي" با تمام كوچكي خود تلاش مي كردند تا او را از دست يك جمع آوري كننده اسباب بازي كه هيكل بسيار درشتي هم دارد، نجات دهند و مانع او شوند تا "وودي " را به ژاپن ببرد. وودي با صداي تام هنكس اجرا مي شود.
Monsters (كارخانه ي هيولاها) ، 2001

در اين فيلم ، پيكسار تلاش كرده است كه به يك سوال قديمي پاسخ دهد و آن اين كه آيا واقعا اين موجودات عجيب و غريب در اطراف ما وجود دارند.و جوابي كه در اين فيلم به نحوي القاء مي شود اين است كه بله وجود دارند ولي نه از آن بعدي كه ما بتوانيم آن ها را ببنيم. اين فيلم انيميشني با نمك و دوست داشتني، در مورد دو شخصت كارتوني يعني " سالي" و "مايك وزافسكي" است كه به دنبال دختربچه اي مي گردند كه ناآگاهانه وارد دنيا هيولا ها شده است. "سالي" با صداي جان گودمن و" وزافسكي" با صداي بيلي كريستال اجرا مي شود.
Finding Nemo (در جستجوي نمو) ، 2003

در اين انيميشن ، شخصيت كارتوني " دوري" با صداي آلن دگنرس"، و "مارلين" با صداي " آلبرت بروك" ايفاي نقش مي كنند. مارلين كه پدر نمو مي باشد در جستجوي فرزند گم شده اش است. نمو به خاطر خطري كه از سوي يك كوسه ماهي تهديدش مي كرده از پدر فاصله مي گيرد و پدر به دنبال نمو تا سيدني مي رود.
The Incredibles (شگفت انگيزان) ، 2004

گريك نلسون در نفش آقاي شگفت انگيز ، به عنوان قهرمان داستان با ظاهر و هيكلي همانند مردان قوي هيكل همراه خانواده به جنگ جرم و جنايت مي رود.
2006

در آميختن دو دنياي متفاوت ماشين هاي مسابقه و سرعتي و ماشين هاي ساده با فرهنگ ساده و آرام روستايي ساده، داستاني بسيار زيبايي است كه، پيكسار در اين انيمشين به نمايش گذاشته است. شخصيت " مك كوئين " با صداي " او ويلسون" و "ماتر" با صداي " لري كبل گي" از برجسته ترين شخصيت هاي اين فيلم هستند.
راتاتويي ،2007

در فرانسه، حتي موش ها مغرورند، با يك پنير ساده راضي نمي شوند و به دنبال غذاهاي ساده نمي روند. شخصيت معروف اين فيلم "رمي" با صداي "پتون اسوالت" تنها به دنبال رتتو( غذاي معروف فرانسوي) است.
Wall-E،2008

داستاني از يك روبات آشغال جمع كن به نام "ايو"است. اين داستان تلاش دارد آينده اي ترسناك از زمين ترسيم كند.زماني كه انسان حتي قادر نخواهد بود بر روي دو پاي خود بايستد.
بالا، 2009

پيكسار اثر بلند پروازانه ي خود را با شخصيت هاي كارتوني "كارل" با صداي " ادوارد آسنر" و "راسل" با صداي " جردن نگي" به جامعه هنري ارائه كرد. كارل، پيرمردي كه هيچ دليلي براي زندگي نداشت، و راسل، پسربچه تنهايي كه هيچ چيزي براي از دست دادن نداشت. بسياري از شركت هاي اسباب بازي درباره به بازي گرفتن ديد آينده نگري در نسل قديم و كودكان به پيكسار انتقادات جدي وارد كردند. اما پيكسار بر روي ايده خود ايستادگي كرد و نتيجه آن چنين شد كه در سال گذشته برنده جايزه اسكار در بخش انيميشين و همچنين بهترين فيلم نامه شد.
Toy Story 3 (داستان اسباب بازي ها 3) ، 2010

دراين سري جديد شخصيت محبوبمان از دانشگاه اخراج مي شود و او نيز همانند دوستانش در كنار آنان قرار مي گيرد. همگي مي بايست فكري به حال آينده خود كنند. زيرا ديگر كسي با آنان بازي نخواهد كرد.
عنوان انیمیشن
انيميشن يعني نشان دادن تصاوير متحرك به هر صورت و به هر شكل. انيميشن
ها روش هاي ساخت بسيار گوناگوني دارند كه يكي از اين روش ها استفاده از
كامپيوتر است. انيميشن هاي كامپيوتر ي با استفاده از نرم افزار هاي مخصوص
ساخته مي شوند كه اين نرم افزار ها مي توانند Maya، 3Dmax و بسياري از نرم
افزار هاي ديگر باشند كه هر كدام معمولاَ كاربرد و برتري خاصي نسبت به ديگر
نرم افزار ها دارند . انيميشن ساز بايد به زيباترين شكل ممكن و در سريع
ترين زمان انيميشن خود را بسازد، لذا براي اين كار از روش هاي مختلف و نرم
افزار هاي گوناگون مي توان استفاده كرد.
انيميشن ها
كاربرد هاي گوناگوني دارند، از قبيل: تيزر هاي تبليغاتي، برنامه هاي علمي
آموزشي، جلوه هاي ويژه يا انيميشن تركيب شده با فيلم، ساخت انيميشن براي
سرگرمي كودكانو نوجوانان، ساخت محيط هاي شبيه سازي شدهﻯ واقي، ساخت بازي
هاي كامپيوتري و... . هنر انيميشن سازي تعاريف و تاريخچهﻯ مرتوط به خود را
دارد و مدل سازي در كامپيوتر هم روش هاي گوناگوني دارد و براي اين كه ما در
كامپيوتر مدلي را بسازيم كارهاي خاصي را بايد بلد باشيم و انجام دهيم.
موضوع
انيميشن از ديرباز مطرح بوده است. فكر ساخت انيميشن از زماني مطرح شد كه
در زمان هاي گذشته كساني كه به ساخت فيلم هاي سينمايي و تلوزيوني مشغول
بودند به فكر افتادند كه چرا فقط از جهان پيرامون خود فيلم تهيه كنند؟ چرا
جهان گسترده و بي نهايتِ، ذهن وتصورات خود را به نمايش نكشند؟ به همين علت
آنان به اين فكر افتادند تا با در كنار هم گذاشتن نقاشي هاي متعدد، تصاوير
متحرك بسازند كه اين نحوهﻯ ساخت فيلم را " انيميشن " ناميدند. به مرور زمان
اين انيميشن ها از كوتاهي و خشك بودن حركات ومحيط در آمد. شركت هاي بزرگ و
سرمايه داران بسياري در مورد انيميشن تلاش كردند و حاصل تلاش آنها بي
نتيجه نبود زيرا سود زيادي عايدشان شد.
به مرور زمان انيميشن هاي
2بعدي وارد كامپيوتر شد و بر زيبايي و جذابيت خود افزود، مثلا ً انيميشن
هاي ساخته شده از كيفيت رنگ بالاتري نسبت به انيميشن هاي قبلي داشت و
بسياري از قابليتهاي ديگري نيز داشت. بعد از آن انيميشن هاي كامپيوتري
3بعدي (3D) وارد بازار شد(كلمه ي 3D مخفف عبارت 3dimension مي باشد كه به
معناي 3بعدي مي باشد). ولي كسي زياد به سراغ آنها نمي رفت زيرا يادگيري
آنها سخت بود و كم تر كسي بود كه براي انيميشن سرمايه گزاري مي كرد. البته
كساني هم به سراغ آنها رفتند و انيميشن هاي كوتاهي ساختند، ولي كسي آن
انيميشن ها را جدي نگرفت.
اما اين بي توجهي ها بعد از ساخت اولين
انيميشن بلند و زيبا با نام" داستان اسباب بازيهاي 1 " (Toy Story 1) به
پايان رسيد. بعد از ساخت اين انيميشن شركت هاي بزرگ انيميشن سازي 2بعدي
همچون والت ديزني با آن مخالفت كردند، ولي ديدند كه مخالفت آنها فايده اي
ندارد و چون بسياري از مردم جذب انيميشن هاي 3بعدي شده اند. به همين علت
شركت والت ديزني و ديگر شركت هاي مخالف كم كم به طرف انيميشن هاي 3بعدي
كامپيوتري كشيده شدند.
شركت والت ديزني چون نمي خواست اين كار به يك
باره انجام شود، دست به كاري ابتكاري زد و روشي نوين را پديد آورد كه اين
روش ساخت انيميشن بسيار موثر بوده وهست. اين روش اين گونه بود كه اين شركت
به جاي اين كه انيميشن هاي 3بعدي بسازد، به گونه اي هنرمندانه انيميشن هاي
3بعدي را با انيميشن هاي 2بعدي تلفيق مي كرد و محصولي زيبا را ارائه ميداد
كه بعدها شركت هاي ديگر از اين كار الگو گرفتند.
بعد از مدتي شركت
والت ديزني انيميشن هاي زيباي 3بعدي كامل را به بازار عرضه كرد و در حال
حاضر يكي از شركت هاي بزرگ انيميشن سازي 3بعدي در جهان به حساب مي آيد. در
حال حاضر انيميشن هاي 3بعدي و انيميشن هاي تلفيقي طرفداران بسياري پيدا كره
است كه شايد شما هم يكي از طرفداران اين گونه انيميشن ها باشيد.
قالب هاي مختلف انيميشن
1- انيميشن دو بعدي
2- انيميشن سه بعدي ( اجسام يا عروسكها و...)
3- تكنيك هاي تلفيقي ( زنده انيميشن و ....)
4- انيميشن كامپيوتري
شيوه هاي مختلف ساخت انيميشن:
1- انيميشن روي طلق (Cell Animation):
روشي
است كه در آن طراحيها روي طلق اجرا و رنگ آميزي شده و سپس روي زمينه يا "
بك گراند" قرار مي گيرند و معمولا دو فريم از هر تصوير فيلمبرداري مي شود.
تعداد فريم هاي براي هر تصوير متناسب با موضوع و نوع حركت ، قابل تغيير است
. براي مثال از فيلم هاي والت ديزني (آدم برفي) را مي توان نام برد.
2- انيميشن روي كاغذ (Paper Animation):
در
اين روش به دليل عدم استفاده از طلق ، زمينه ها ساده تر انتخاب شده و
تمامي اجزاي صحنه براي هر نقاشي مجددا كشيده مي شود. از ويژگيهاي مهم اين
روش يكي مواج بودن تصاوير و ديگر ، سادگي پس زمينه است. ابزاري كه در اين
روش به كار مي رود ، مي تواند مدادهاي مختلف ، راپيد ، قلم فرانسه، پاستل،
آبرنگ، رنگ روغن و يا هر وسيله تازه ديگري باشد . مثال: فيلم تداعي ساخته
نورالدين زرين كلك.
3- انيميشن بدون دوربين (Animation Without Camera):
يكي
از ساده ترين و ارزان ترين راههاي ساخت فيلم انيميشن ، شايد همين روش
باشد. زيرا مي توان با استفاده از نوار فيلم خام يا نور خورده، بدون
استفاده از دوربين و مراحل لابراتوري، فيلم ساخت.
اگر فيلم خام را ظاهر
كنيم و يا فيلم هاي قديمي و مستعمل را با مقداري آب ژاول شستشو دهيم ، نوار
شفا في به دست مي آيد كه مي توانيم با ابزار مختلفي مثل مداد چرب، مركب،
رنگ روغن و يا وسايل ديگري ، روي هرفريم آن پي درپي طراحي كنيم كه حاصل آن ،
فيلم انيميشن است، همچنين با ايجاد خراش روي فيلم مي توان انيميشن هاي
خالص، زيبا و موثري را خلق كرد. براي اجراي اين روش از فيلم 16 ميليمتري مي
توان استفاده كرد ، ولي بهتراست براي تسهيل كار و گرفتن نتيجه بهتر از
كادرهاي بزرگتري مثل 35 ميليمتري و يا حتي 70 ميليمتري استفاده شود.بهترين
نمونه روش خراش روي فيلم، كار خانم "كارولين ليف" ( آنسي 91) "Annecy91" را
به خود اختصاص داد. همچنين مي توان " مك لارن"(Mc Laran) را كه سالهاي
بسياري از عمرش را صرف تجربه اين روش نمود و دستاوردهاي با ارزشي را خلق
كرد، به عنوان ابداع كننده و توسعه دهنده اين روش دانست.
4- كات اوت يا انيميشن با بريده مقوا (Cut Out):
پرسوناژ
با بريده مقوا ساخته و مفصل گذاري مي شود و گاه به صورت كولاژ (Collage)
يعني با بريده مواد ديگري مانند پارچه، نخهاي مختلف، كاموا، كاغذهاي
گوناگون روزنامه و يا عكس شكل مي گيرد و زير دوربين، كادر به كادر حركت
داده و فيلمبرداري مي شود. لي لي حوضك ساخته وجيه الله فرد مقدم، ازنمونه
هاي خوب اين روش به شمار مي رود. اين تكنيك به صورت كات اوت سايه اي
(Silhouette Animation) نيز اجرا مي شود، با اين ترتيب كه اشكال لازم را از
مقواي سياه مي سازند و از پشت به آن نور مي تابانند. در اين صورت بيننده
مي تواند تصوير را به صورت سايه هايبسيار مشخص كه حركتت مي كنند، ببيند.
5 - انيميشن سه بعدي (Three ِDimensional Animation يا 3D):
اين
تكنيك با فيلمبرداري تك فريم از پرسوناژهاي عروسكي يا هر پرسوناژ سه بعدي
ديگر اجرا مي شود. ِيعني از هرحركت عروسكهايي كه مفصلهاي فرم پذيري دارند ،
يك يا دو فريم فيلم گرفته مي شود. اين تكنيك گاهي نيز با احجام و اشيايي
مانند ميخ و چكش، چراغ مطالعه، مهره هاي شطرنج و يا هر شي سه بعدي ديگري
اجرا مي شود. " كليميشن" (Claymation) نيز كار سه بعدي ديگري است. در گذشته
پرسوناژها و برخي از عناصر پس زمينه با گل ساخته و سپس حركت داده مي شدند.
ولي امروزه با استفاده از خمير مجمسه سازي و موم يا مواد مشابه ديگري
ساخته و حركت داده مي شوند.
6- انيميشن با عكس ( Photo Animation):
ازسوژه
در حال حركت، عكسهاي پي در پي گرفته مي شود و با انتخابي از آنها و
تغييرات ديگر، دور عكسها بريده شده و سپس روي پس زمينه، كه ممكن است عكس يا
نقاشي باشد، قرار مي گيرند و فيلمبرداري مي شوند. گاه ممكن است به جاي
عكس، از فتوكپي استفاده شود. اين شيوه نيز به علت تغييراتي كه در عكس به
وجود مي آيد ، جذابيتي ويژه پيدا مي كند، كه مي توان با استفاده از مداد
رنگي يا پاستل جلوه هاي گرافيكي ويژه اي را خلق نمود، همچنين از فتوكپي
رنگي هم مي توان استفاده كرد.
7- پيكسيليشن ( جن نمايي و يا زنده نمايي) (Pixilation):
در
اين روش ، پرسوناژ زنده، بازيگر نقش اصلي است و مقاطعي از حركت پرسوناژ
انتخاب شده و چند كادر فيلمبرداري مي شود. حاصل، حركت منقطع بازيگر است كه
با سرعتهاي متفاوت و متناسب موضوع فيلم ، حالتي تازه و بديع را ا لقا مي
كند. به عنوان نمونه مي توان فيلم سياه و سفيد، ساخته سهراب شهيد ثالث را
نام برد.
8- پين اسكرين ( تخته سنجاق) (Pin Screen):
براي اجراي
اين تكنيك، هزاران سوزن در يك صفحه جاسازي شده و با تغيير ارتفاع اين
سوزنها و نيز نور پردازي از يك زاويه بخصوص، تصاويري به وجود مي آيد كه
حاصل انعكاس نور بر مقطع سوزنها مي باشد. در اين روش انيماتورها در پشت و
جلو صفحه عمودي (pin Screen) قرار مي گيرند و سوزنها را به حركت در مي
آورند. براي مثال مي توان به فيلم زيبايي ناب، كار مشترك الكساندر
الكسيف(Alexander Alexeieff) و كلر پاركر (Claire Parker) ، كه ابداع كننده
اين تكنيك بوده اند، اشاره نمود.
9- انيميشن زير دوربين (Under Camera Animation):
در
اين روش يك صفحه شيشه اي را كه از زير نور پردازي شده، انتخاب مي كنند ، و
روي آن اجسام ريزي مثل ماسه، خرده هاي چوب، خرده هاي چاي، منجوق و يا مواد
ريز ديگري ريخته و به آن شكل مي دهند. سپس با تغيير تدريجي و مرحله اي
تصاوير و فيلمبرداري فريم به فريم از آنها فيلم انيميشن مي سازند. ويژگي
اين روش در اين است كه اكثر كارهاي طراحي يا نقاشي، زير دوربين و به هنگام
فيلمبرداري تك فريم انجام مي شود و چون تغييرات في البداهه هستند، تصاوير
زيبايي تشكيل مي دهند كه حس بيشتري را از فضاي فيلم به بيننده منتقل مي
سازند. مثل فيلم، خيابان (Street) ساخته كارولين ليف (Carolin Leaf).
10- روتوسكپي (Rotoscopy ):
ابتدا
فيلمي از پرسوناژهاي زنده تهيه مي شود، سپس با الگو قراردادن حركت
پرسوناژها در فيلم، طراحيهاي جديد تهيه شده و فيلمبرداري مي شوند كه البته
تكنيكي است كه در خدمت بعضي از روشهاي فوق مي تواند قرار گيرد. استفاده از
روش روتوسكپي را در غالب فيلم هاي به ياد ماندني كمپاني والت ديزني مي توان
ديد.
11- دايناميشن (Dinamation) :
در اين تروكاژ با استفاده از
روش نمايش از پشت، صحنه هاي عروسكي، با طبيعت و تصاوير واقعي از موجودات
زنده پيوند زده مي شوند و دنياي خيالي با دنياي واقعي درهم مي آميزند.
ابتدا هنرپيشه ها به كمك تخيل و دكوپاژ دقيقي كه كارگردان بر مبناي سناريو
در دست دارد ، با موجودات خيالي كه وجود خارجي ندارند، حرف مي زنند و يا به
ايفاي نقش مي پردازند. مثلا با يك اسكلت فرضي هشت دست كه به وسيله شمشيري
مي جنگند. كلمه دايناميشن همواره نام ري هاري هاوزن (Ray Harry Hausen) را
تداعي مي كند. وي فيلم هاي متعددي با اين روش ساخته است كه هفتمين سفر
سندباد يكي از نمونه هاي خوب اين روش است.
12- انيميشن كامپيوتري (Computer Animation ) :
در
اين روش طراحيهاي بين دو كليد، ايجاد بافت، پرسپكتي، رنگ، زاويه ديد، جهت
گردش و سيكل هاي حركتي به وسيله كامپيوتر انجام و كامل مي شود، با اين
ترتيب كه اطلاعات لازم به كامپيوتر داده، و حركات مورد نظر برنامه ريزي مي
شود و بقيه كارها با كامپيوتر است.
13- دياگرام انيميشن (Diagram Animation) :
در
اين روش از همه امكانات انيميشن استفاده نمي شود، بلكه فقط از شكلهاي
ساده، خطوط و يا فلش ها براي نشان دادن بعضي از موضوعات بسيار ساده استفاده
مي شودكه غالبا كاربرد آموزشي دارند.

تاریخچه ی انیمیشن در ایران
ديوار مي نشينند و بر سر در سينما ها بر فراز بام هاي بلند شهر ، حركتي از نورهاي تند تماشاچي را به سينماها و مشتري ها را به خريد كالا فرا مي خواند . لاله زار مركز تجمع اين بازي هاي نور مي شود.
از ساده ترين نقش هاي هندسي متحرك گرفته تا نمايش صحنه هاي كامل تر ، مانند راه رفتن و غيره . در دهه چهل باز هم نئون هاي رنگين متحرك ، شب ها را از سكوت و سكون به هياهوي رنگارنگ بازي نور مي برند .
تعبيه هر نئون بر بامي يا سردري ، شروع واقعي نقاشي متحرك در ايران است . حال نقاشي به جاي آن كه به طلق نقش ببندد بر بوم هاي فلزي مي نشيند و قلم و رنگ ، همان لامپ هاي جيوه و تنگستن و نئون است . باز هم خطاي باصره است و قريب به هشت تا دوازده تصوير رنگي در هر ثانيه كه چشم را مي فريبد .
طراحان نئون را در جستجوي ديگري بايد شناخت و اين مقالي مفصل و مستقل مي گنجد . نام آشنا و معتبري مانند مرتضي مميز با چند طرح نئون از جمله نوشيدني كانادا دراي بر بام بنايي در ميدان فردوسي ، در صدر پيشكسوتان گرافيك ، تبليغات و نقاشي متحرك مي درخشد .
سال هاي 1335-1340 اداره كل فرهنگ و هنرهاي زيبا ( كه بعدا وزارت فرهنگ و هنر و امروزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است . ) ، جايي كه كارگاه سراميك ، قالي بافي ، مينياتور سازي و ... داير بود و ادعاي حمايت از هنرهاي ملي داشت ، آرزوهاي دور و دراز و مرارت هاي تمام نشدني و آزمون و شكست جواناني چند ، كه در پي تشكلي هنري بودند ، منجر به تاسيس دفتري شد كه قرار بود كارخانه رويا سازي كشور شود كه نشد . اين گروه متشكل بود از : اسفنديار احمديه ( نقاش كارگاه سراميك ) جعفر تجارتچي ( افسر نيروي هوايي و كاريكاتوريست ) پرويز اصانلو ( فيلم بردار دوره ديده و كارگردان ) پطروس پاليان و اسد الله كفافي كه هر پنج نفر از موسسان بخش انيميشن
وزارت فرهنگ و هنر بودند چند بعد نصرت الله كريمي ، كارگردان تحصيل كرده در چكسلواكي نيز به گروه اضافه شد كه با كمك چند دختر و پسر مستعد توانسته اولين فيلم هاي كارتوني ايران را بنيان گذارن
This blog is about Animations and Animators